Recensies

Medio maart ben ik, op uitnodiging van een van mijn opdrachtgevers Ad de Heer, meegegaan op de bemoedigingsreis naar Israël. Georganiseerd zo bleek mij later door Ahavah Travel. Na kort overleg met mijn gezin en een aantal zakenvrienden ben ik op de uitnodiging ingegaan. Immers een bezoek aan Israël staat in deze tijd niet los van politieke discussies, en natuurlijk persoonlijk risico. Het is immers nu, 2024, niet een van de veiligste gebieden om naar toe te reizen. Ik heb me gedurende de reis geen moment onveilig gevoeld. Maar ik moet wel bekennen dat ik moest wennen aan het zien van zoveel wapens, en de routine om steeds te kijken waar de schuilkelders waren. Ik reis maandelijks, voornamelijk zakelijk, naar alle continenten, en ben gewend aan verschillende culturen en nieuwe indrukken. Deze reis was voor mij een compleet nieuwe ervaring. De eerste keer naar Israël, en de eerste keer met een groepsreis. Israël bleek een prachtig land. En het reisgezelschap, 16 mannen en vrouwen, werd een vriendengroep. Ik ben van huis uit Rooms-Katholiek opgevoed, en ben al decennia niet meer Kerkelijk, wel gelovig. Een vreemde eend in de bijt. Immers alle deelnemers, inclusief een zeer inspirerende en welbespraakte dominee, kenden de bijbel en de psalmen uit hun hoofd. Daar keek ik eerst tegenop, ik had wel al een zangbundel overhandigd gekregen en dacht wat moet ik daarmee? Maar dat bleek al snel een verrijking van mijn ervaring. De duiding van dit prachtige land, en de indrukwekkende Heilige plaatsen, aan de hand van de bijbel verhalen, de gezangen en gebeden waren werkelijk prachtig, inspirerend en verbindend. Die verbinding kwam vooral door de warme, maar ook zeer professionele leiding van Jenneke en onze gids Aly. Topvrouwen! In het programma waren ook indringende gesprekken, verhalen en duiding van Joodse Nederlanders die al vele jaren in Israël wonen, opgenomen. Dat kan je zelf niet regelen. Onze reis en het programma waren strak georganiseerd en alles zat heel goed in elkaar. We bezochten een aantal top bezienswaardigheden die, zoals gezegd, met Bijbelteksten, gezang en gebed werden verrijkt. In het kader van de bemoediging, bezochten we ook het Nova festivalterrein, en de overvallen Kibbutz Kfar Aza. Zeer indrukwekkend, we hadden gesprekken met overlevenden van de aanval, en moordpartijen die daar, en op andere plaatsen, op 7 oktober 2023 plaats hebben gevonden. Ik kan daar niets over zeggen omdat mijn woordenschat daarvoor te kort schiet. Dit schrijvend en denkend aan wat ik daar zag en hoorde doet de tranen van machteloosheid en woede opnieuw opwellen. Het beeld dat ik nu van die 7 oktober heb is het meest af schrikkelijke gezicht van de duivel. Maar het volk van Israël leeft door, en dat was ook de opdracht aan ons, leven en vertellen. Dat deden we! Ein Gedi, drijven in de Dode Zee, varen over het meer van Galilea, het was een feest om mee te maken! Maar, zonder te vergeten waar en in wiens prachtige land we zeer te gast waren. Veel dank aan lieve Aly en Jenneke en mijn fantastische reisgenoten voor deze indrukwekkende levenservaring. Peter van Vlijmen

Peter van Vlijmen

Bemoedigingsreis maart 2024. Op reis met Jenneke, dat is al een avontuur opzich! Ik heb Jenneke ervaren als een heerlijke gangmaker in de groep, en tegelijkertijd heeft ze oog voor de hartsgesteldheid van elk individu. Een unieke combinatie. En dit karakter zag je terug in het reis programma. Strak gepland waarin diepe en emotionele momenten (bezoeken van Kibbutz Kfar Aza, het gegijzelden plein etc.) werden afgewisseld met gezellige lach-momenten (in de dode zee, in de oude stad Jeruzalem). Mooi ook om te zien dat het programma niet in beton gegoten was. Toen onze groep kleine dingen wilde aanpassen, regelde Jenneke dat gewoon. Chapeau! Afsluitend, juist in oorlogstijd is het belangrijk om achter Israel te staan en solidair te blijven aan het Joodse volk. Deze reis heeft me weer aangevuurd om juist dat te doen. Gen 12:3 Shalom, Heilke de Heer

Heilke de Heer

Recensie gezinsreis mei 2024 Wat een avontuur was dit! Aan het begin was het nog wel spannend, hoe zal de groep zijn? Je gaat toch met 6 gezinnen, wat anders is als een groep individuen. Maar dit concept was juist heel leuk, omdat het een diverse groep was. Het was voor mij de eerste keer Israël, en ik ging met me ouders, broertje en zusje. Me ouders wilden ons Israël ook graag laten zien, want hun waren vol lof. En hier hadden ze gelijk in. Met een programma wat Jenneke van Ahavah Travel had gemaakt zat geweldig in elkaar! Wat hebben we veel gezien. Elke ochtend een goed ontbijt, om zo een dag goed vol te kunnen houden. Ook vond ik het mooi hoe je de bijbel ziet terugkomen, en dan vooral de beloftes die je uit ziet komen. Zulke dingen, draag je voor leven mee in je hart en naar huis. Nu ik al weer een tijdje thuis ben, ga je alles nog een keer langs. En wat was dit dan een gave reis, iets wat ik nooit meer zal vergeten. Dit was de eerste keer en zeker niet mijn laatste keer. En als het aan mij ligt weer met Ahavah Travel!! Jenneke noemden wij Renneke Ze had er lekker de vaart in en wat hadden we veel plezier met elkaar! Martijn Eggebeen

Martijn Eggebeen

Gezinsreis: Op pad met De Verkenners 2023 Met elkaar Mix van jeugd, jongeren en volwassenen Meelopen in de sporen van David, Johannes en vooral: Jezus Met eigen ogen de Bijbel beleven Meedraaien in een prachtig all-in programma Makkelijker kan niet Motiverend voor het hele gezin Maximaal ontdekken, zien en begrijpen Mooie herinneringen maken Must! Mirjam (moeder van 3 kids)

Mirjam

Vrouwenreis april 2023 Wat een belevenis !! Met 24 vrouwen in de voetsporen van vrouwen uit de Bijbel. Voor mij was het de eerste keer dat ik naar Israël ging en wat een onvergetelijke indrukken heb ik opgedaan. De Bijbelstudies en het zingen op de plaats waar de vrouwen uit de Bijbel leefden waren een meerwaarde. Mede door de gezelligheid, het enthousiasme en het organisatietalent van Jenneke en de onuitputtelijke kennis van onze gids Aly Algami hebben zij de liefde voor Israël weten over te brengen en mij een reis met een gouden randje bezorgd. Een aanrader!!

Anja Buijk-Vlot

We zijn met 7 Zeeuwse vrouwen, waarvan de meesten voor de eerste keer, naar Israel gegaan. De reis overtrof al onze verwachtingen. Het land met zijn geschiedenis, de sfeer, de locaties én de bijbelstudies zijn voor ons onvergetelijk. Mede door het onuitputtelijke enthousiasme en de positiviteit van Jenneke en de inzet van onze Nederlandstalige gids Aly hebben we in acht dagen meer van het land en de cultuur gezien dan we voor mogelijk hielden. Zoals de indrukwekkende recente opgravingen in Jeruzalem. Hun kennis van het land en de unieke plekjes waren top! We hebben zo veel gezien en beleefd met de fijne, niet al te grote groep, zodat het ook een fijne relaxte reis was. We kijken terug op een geweldige reis en zullen Ahavah Travel dan ook iedereen van harte aanbevelen!

Annemarie, Annet, Dorothé, Elly, Leone, Manon, Rita Waarde

Vrouwenreis 27/3-5/4 2023 Wat hebben we een fantastische reis gehad! Al waren we al eerder in Israël geweest toch kwamen we steeds op nieuwe plaatsen zowel in Jeruzalem als bij het meer van Galilea. Het leek wel een vervolgreis. Jenneke deed er alles aan om het ons naar de zin te maken. We kregen s' avonds een lekker wijntje met zicht op de bergen, geen moeite was haar te veel. En wat was het fijn dat het programma flexibel was. Zodoende was er voor elk wat wils en werden we vrij gelaten om mee te gaan of om iets anders te gaan doen. Met 24 vrouwen hadden we een grote touringcar heel luxe , prachtige sfeervolle hotels ( zelfs in het oude Jeruzalem) een geweldige gids en natuurlijk onze fantastische reisleidster niet te vergeten!!Jenneke Blokland je bent een topper. De meerwaarde van deze reis was dat de bijbel openging en dat we bijbelstudies deden over de vrouwen uit de Bijbel. Dus de naam van de reis:" vrouwen van toen en nu "was heel toepasselijk.

Dorothé Holtrop

Na onze bijzondere rondreis door Israël in 2016 door Jenneke Blokland van Ahavah Travel georganiseerd, ontstond onze wens om samen met onze kinderen Israël opnieuw te bezoeken. Ons 20-jarig huwelijksjubileum was een mooie gelegenheid om deze wens samen met Jenneke van Ahavah Travel uit te laten komen. Wat een zegen om met z’n allen deze reis door het beloofde land te mogen maken. Om een beeld te krijgen van dit veel besproken land, nieuwe inzichten te krijgen van de verhalen uit de bijbel en te lopen op plaatsen waar Jezus ook gelopen heeft. Ahavah Travel heeft mede voor ons het tot een geweldige echte gezinsreis reis gemaakt. En in het bijzonder dank aan onze Heer voor Zijn aanwezigheid op deze onvergetelijke reis. Barend en Dorien Schaap herfstvakantie 2022

Barend en Dorien Schaap

Jenneke ken ik sinds 2017 toen ik gids was op een van haar groepen. Sinds die tijd heb ik met veel plezier verschillende keren met haar samen gewerkt. We hebben veel samen gemeen: een grote liefde (ahavah)voor Gods Woord, Zijn Volk, het land Israël en mensen. Als reisleider doet Jenneke haar uiterste best om van een door haar georganiseerde vakantie een unieke, onvergetelijke ervaring te maken. Met oog voor detail, gevoel, flexibiliteit en gezelligheid. Ik hoop dat we nog veel mooie reizen samen gaan doen.

Aly Agami

In mei 2022 ben ik met een reisgezelschap met Jenneke naar Israël geweest. Dit was een enorm succes. Vanaf het allereerste begin was er meteen de klik met Jenneke als reisleider. Tijdens de voorbespreking zaten we gezellig bij haar rond de tafel. Op een enthousiaste en bevlogen manier, die naar later bleek karakteristiek is voor Jenneke, nam ze ons mee in de planning van de reis. We konden onze wensen opgeven en niets was haar teveel. Eenmaal in Israël maakte ze waar wat ze beloofde. Het was een prachtige reis waar ik met veel plezier op terugkijk. Zoveel indrukken, prachtige gesprekken! Maar ook de bijzondere plekken waar ze ons bracht. In een kibbutz vlakbij de grens met Libanon. Op zondagmorgen een bijbelstudie op het dakterras van het hotel, waarbij we een prachtig uitzicht over Jeruzalem hadden. Wandelingen door de natuur waarbij we de flora en fauna ontdekten. Maar ook in Jeruzalem; de start van de sabbat bij de klaagmuur, een belevenis op zich. Er valt nog veel meer te vertellen. Onze reis krijgt hopelijk een vervolg, want een reis met Jenneke en gids Aly vraagt om meer.

Anneke uit Ridderkerk

In april/mei 2022 konden we eindelijk de langverwachte (door Corona uitgestelde) reis naar Israël door laten gaan. Nadat diverse reisleiders afgehaakt waren, kwamen we in contact met Jenneke. En dat klikte vanaf het eerste moment! Aanstekelijk enthousiasme, veel kennis van zaken en een indrukwekkende rij ideeën: die reis kon niet anders dan een succes worden… En dat werd het ook: mede dankzij Jenneke werd het de reis van ons leven. Heerlijk om je zo te laten ontzorgen door iemand die al zo vaak in Israël is geweest en overal haar contacten heeft om, naast het afgesproken programma, nog een scala van extra plannen voor te stellen. Vooral het verblijf in het Gloria-hotel in Jeruzalem was een geweldige keuze van Jenneke. En samen met gids Aly vormde ze een ijzersterk duo. Eén ding is wel goed om te weten als je met Jenneke op stap gaat: ergens zit bij haar een knopje dat ‘rem’ heet. Het kost een paar dagen om dat te vinden…. Maar echt knap is: als je daar als groep dan op drukt, is ze niet beledigd, maar luistert naar de groep en schakelt over naar een (iets 😊) lagere versnelling. Jenneke: als we nog eens gaan; GRAAG met jou!

Ineke en Paul Schipaanboord

Onder de energieke leiding van Jenneke op reis naar het Beloofde Land! Het was onze eerste reis naar Israël. Wij hebben enorm genoten, een fijne sfeer, héél veel gezien van Israël toen en nu! Ook mooie locaties waar we overnachten zoals bv kibbutz Afik Wij waren met een spontaan samengestelde fijne groep van vrienden en bekenden, waarmee we verschillende keren van tevoren samenkwamen om alles goed voor te bereiden. Onder leiding van Jenneke (en met onze gids Aly) werd het echt een onvergetelijke reis! Het meest waardevolle was wel dat vrijwel overal de Bijbel openging, dit heeft bij ons diepe indrukken achtergelaten. Met haar enthousiasme en kennis heeft Jenneke (samen met Aly) ons de veelzijdigheid van Israël laten beleven. Wat ons betreft écht een aanrader!!

Ad en Jannie

In het voorjaar van 2022 zijn we als een groep vrienden naar Israël gegaan. Onze voorgenomen reis was al tweemaal uitgesteld als gevolg van de corona-uitbraak . Uiteindelijk bleek daardoor het oorspronkelijke programma ook niet meer uitvoerbaar. Maar begin 2022 ontmoetten we Jenneke Blokland en zij was het die voor ons een heel nieuw programma opstelde. Eindelijk was het dan toch zover: op maandag 25 april vertrokken we voor een elf dagen durende reis door het Beloofde Land, onder de voortvarende leiding van Jenneke. Het werd een geweldige ervaring. Dezereis had zoveel extra’s. Zo waren we ook in het prachtige HaMayaan Park, vlakbij de Libanese grens, in de hooggelegen kibboets Misgav Am, bij Shilo en Bethel op de Westoever en in het Ein Avdat National Park in de Negev woestijn. Voeg daarbij een verblijf van bijna vijf dagen in Jeruzalem, waar we logeerden in het Gloria Hotel binnen de muren van de Oude Stad en we kunnen niet anders dan constateren dat dit een reis met een dikke plus was. Jenneke had bovendien gezorgd voor een fijne gids, Aly Agami, die ons op haar eigen deskundige en vaak indringende manier informatie gaf over de plaatsen die we bezochten. Jenneke is een echte stimulator. Ze zit boordevol ideeën en door haar organisatietalent weet ze steeds weer iets extra’s toe te voegen. Gezellig met de groep een glas wijn drinken in de tuin van de kibboets, een tocht over de daken van Jeruzalem na zonsondergang, een avond wandeling door de orthodoxe wijk Mea Shearim… Kortom, ze wist door haar gezelligheid en haar humor de groep steeds weer enthousiast te maken en zodoende meer toe te voegen aan deze reis die voor ons onvergetelijk is geworden!

Piet en Riet Baaijens, Ridderkerk

Voor het eerst in Israël. Maar door de geweldig accurate, vriendelijke en professionele manier van gidsen door Jenneke smaakt het naar meer. Persoonlijk waren mijn vrouw en ik, net herstellend van een covid besmetting, onder de indruk waren we van de persoonlijke aandacht die we kregen van Jenneke doordat we niet alles mee konden doen in de groep.